Songs for a Passerby
Een VR-opera over onze onbestendige relatie met de vergankelijke werkelijkheid.
Hoe verhouden we ons tot een wereld van dingen die voorbijgaan? Zijn we er een onderdeel van? Of kijken we er alleen maar naar? Zijn we een lichaam, of hebben we een lichaam?
Ligt in die ambivalentie misschien de oorsprong van alle melancholie?
In Songs for a Passerby loop je op eigen kracht, voorzien van een VR-bril, door een muzikaal droomlandschap. Je volgt je eigen 3D spiegelbeeld en passeert langs verschillende scènes: een stervend paard, een koor van prevelende mensen, twee spelende honden.
Songs for a Passerby is een meditatieve queeste, waarbij je even uit de werkelijkheid treedt en naar jezelf kijkt. Als poppenspeler van je eigen lichaam begeef je je in een poëtische ruimte waarin de melancholische vraag opkomt: ga ik voorbij aan momenten, of gaan de momenten voorbij aan mij?
Regisseur Celine Daemen: “Door toeschouwers buiten zichzelf te laten staan en ze, met behulp van live 3D camera’s, de contouren van hun eigen ‘ik’ te laten zien, hoop ik dat de ervaring raakt aan een herkenbaar gevoel van melancholie, waarin we niet langer een onmiddellijke eenheid vormen met de wereld, maar ook tegenover haar staan. Zoals dichter Rainer Maria Rilke schreef:
‘Dat is ons lot, altijd tegenover zijn, en niets dan dat.’
Met Songs for a Passerby heb ik een ervaring willen maken die de samenhang tussen de fysieke en metafysische wereld onderzoekt: Je bent zowel een lichaam dat door de ruimte beweegt, als een geest die daarnaar kijkt. De tijd trekt onvermijdelijk aan je voorbij, maar alle momenten blijven ook gelijktijdig naast elkaar bestaan. Je bent in de wereld en staat er tegelijkertijd buiten.”
Songs for a Passerby won in 2023 de Venice Immersive Grand Prize op het Filmfestival van Venetië
Credits
Regie Celine Daemen — VR art direction Aron Fels — Compositie muziek & geluid Asa Horvitz — Libretto Olivier Herter — Geluid & mix Wouter Snoei
Productie: Silbersee
In coproductie met: Studio Nergens, VIA ZUID and Muziekgebouw Productiehuis
Ontwikkeld met de financiële steun van Fonds Podiumkunsten, het Nederlands Filmfonds en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
CAST
Nadia Amin, Vincent van den Berg, Hans Croiset, Sterre Konijn, Misja Nolet, Carl Refos, Michaela Riener, Eleonora Schrickx, Georgi Sztojanov, Garbo, Micha, Raffie, Rey
CREW
Productie Nicky Groot — Development Sjoerd van Acker — Vormgeving fysieke ruimte Carlijn Veurink — 3D art Bats Bronsveld, Eline Oppewal — Vormgeving modellen Lisanne Hoogerwerf — Photogrammetry art Dajo Brinkman, Tommy Jansen — Kindercasting & begeleiding Luca Meisters (Sproet Casting) — Paarden training & begeleiding Chandrika Brevet (Asvayan Stables) — Technisch advies Cerezo Boldewijn — Poster afbeelding en stills Aron Fels, Bowie Verschuuren
In Songs for a Passerby zijn fragmenten te horen van liederen van Hildegarde von Bingen en echo’s van melodieën (onder andere het lied “O u Poli, Drevo”) van het glorieuze Ensemble Drevo (traditie) afkomstig uit Kryachkivka, Poltava, Oekraïne – Slava.
SILBERSEE — Producent
Artistiek Leider Romain Bischoff — Creatief producent Dominique Slegers — Coach dramaturgie en communicatie Jan Van den Bossche— Verkoopmanager Jimmy-Pierre de Graaf — Duurzaamheidsmanager Stella van Himbergen —Grafisch ontwerp Lise Buyneel
Studio Nergens — Coproducent
door Celine Daemen
VIA ZUID — Coproducent
Directeur Ton Driessen — Artistiek leider Joost Segers — Netwerker, verbinder: Linda Becker
Met dank aan coaches Romain Bischoff (mentor), Jan Van den Bossche (dramaturgie en communicatie), Guido Jansen (dramaturgie), Yannis Kyriakides (muziek), Ravian van den Hil (context), Elke Müller (filosofie), Toffey (marketing), Roelof Terpstra (technologie), Ezra Bredius (zakelijk), Katrien Sitters (zakelijk), Imke Muriël van Herk (PR)
Met dank aan Jackie Smeets, Elsa Domingos Cristovao, Joost Schrickx, Leon Brevet, Evi Moeremans, Rafael Wisniewski, Leslie De Pauw, Elvire Schoeters , Scott Gibbons
Songs for a Passerby was hiervoor reeds te zien op:
29.08 > 09.09.2023 INTERNATIONALE PREMIÈRE LA BIENNALE DI VENEZIA
20.09 > 30.09.2023 NEDERLANDSE PREMIÈRE MUZIEKGEBOUW AAN ‘T IJ, AMSTERDAM
28.11 > 03.12.2023 DE DOELEN, ROTTERDAM07.02 > 11.02.2024 DE NATIONALE OPERA & BALLET, AMSTERDAM
09.03 > 13.03.2024 SOUTH BY SOUTHWEST, AUSTIN, U.S.
Lees verder wat er in de media werd geschreven over Songs for a passerby:
https://www.groene.nl/artikel/tegenover-zijn-en-niets-dan-dat
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/celine-daemen-wint-award-op-filmfestival-venetie-met-vr-opera/
https://filmkrant.nl/interview/celine-daemen-over-vr-songs-for-a-passerby/
https://filmkrant.nl/festivals/venetie-2023-blog-8/
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230910_97471950
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230910_92868183
https://hemisphereson.com/en/songs-for-a-passerby-virtual-opera-by-celine-daemen/
https://www.vr-italia.org/venice-immersive-2023-songs-for-a-passerby-la-recensione/
https://www.cineforum.it/focus/VRforum-a-cura-di-An-icon-Team/Songs-For-A-Passerby-di-Celine-Daemen
https://petersdottir.substack.com/p/whats-love-got-to-do-with-technology?r=fm8sw